Innkjøpsledelse
30 SP – 2 semester
Alle virksomheter er avhengig av input fra en rekke underleverandører for å kunne produsere egne varer og tjenester. En kompetent styring av anskaffelsesprosessen vil være en viktig kilde til kontroll med produksjonen og virksomhetens økonomiske resultater.
Innkjøpsledelse gir en innføring i sentrale emner i anskaffelsesprosessen. Sentrale emner gjennomgås i korte undervisningsvideoer, med påfølgende videoseminarer, kombinert med oppgaver/øvinger. Kan følges på lokalt studiesenter.
Følgende fag:
Kjøps- og kontrakts adferd 7,5 SP
Forhandlingspsykologi og beslutningstaking 7,5 SP
Behovsanalyse 7,5 SP
Innkjøpsledelse 7,5 SP
Oppstart
Anskaffelsesprosessen er en kompleks og krevende prosess, helt fra det initieres et behov og til arbeidet er sluttført. Studiet er rettet inn mot ledelse av anskaffelsesarbeidet i virksomheten. Målet er å bidra til å gi innsikt i, og utvikle ferdighetene innenfor sentrale elementer i denne prosessen.
Vi har valgt å vektlegge innkjøpsledelse, hvor utfordringen både er å ha overblikk og styring med hele innkjøpsprosessen. Dernest vektlegges å utvikle ferdigheter knyttet til forhandlings- og beslutningstaking. Et tredje element vi går nærmere inn i, er ulike atferdsmodeller, herunder kjøps- og kontraktsadferd slik at man kan utøve hensiktsmessig styring. Et fjerde element er knyttet til behovsanalysen, som kan være av avgjørende betydning i en anskaffelsesprosess.
Studiet gir en innføring i utvalgte, men sentrale emner i anskaffelsesprosessen, slik som ledelse og styring av anskaffelsesarbeidet, håndtering av forhandlings- og beslutningsprosesser, utvikle gode behovsanalyser, samt atferdsmessige analyser og styring av medarbeidere og leverandører.
Studiet kan inngå i en bachelorgrad.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal:
- Gjøre rede for sentrale anskaffelsesteorier og perspektiver
- Gjøre rede for sentrale anskaffelsesteoretiske begreper
- Beskrive sentrale elementer i en anskaffelsesprosess
Ferdigheter
Studenten skal være i stand til å:
- Analysere og forklare sentrale forhold i en ansaffelsesprosess
- Identifisere sentrale anskaffelsesmessige problemstillinger
- Vurdere og bidra til utvikling av anskaffelsesprosesser
Generell kompetanse
Studenten skal være i stand til:
- Med hjelp av anskaffelsesteori å forstå og reflektere selvstendig over anskaffelsesmessige
forhold både i privat og offentlig sektor - Å delta både skriftlig og muntlig i en debatt omkring håndtering av anskaffelsesprosesser
- Gjøre rede for sentrale faglig-etiske problemstillinger
Søknadsfrist: 15.04.2018
- Oppstart: Høsten 2018
- 30 studiepoeng
- Varighet: 2 semestre / 1 år
- Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse
informasjon om studiet!
Studiet består av følgende delemner:
- Kjøps- og kontraktsadferd 7,5 SP (Høst 2016)
- Forhandlingspsykologi og beslutningstaking
7,5 SP (Høst 2016)
- Behovsanalyse 7,5 SP (Vår 2017)
- Innkjøpsledelse 7,5 SP (Vår 2017)
Om Studiet
- Samlinger på lokalt studiesenter,
tre stk á ca 3 timer pr emne
NB! Egen oppstartsamling på lokalt studiesenter: 7. september
Samlingsplan - Egenstudier (med nettressurser)
- Nettbaserte oppgaver
- Arbeidskrav:
• Flervalgsoppgave som må være bestått for å kunne gå opp til eksamen
• Individuell skriftlig hjemmeeksamen - Mobilt – der du er – alltid
Priser
- Gratis
- Semesteravgift/IKT-avgift tilkommer, for tiden kr 705,-
- Hjemmeeksamen
- Pris for lokale tilleggstjenester, ta kontakt med ditt lokale studiesenter
Last ned brosjyre her